tisdag 27 december 2016

Nu är valparna här!

På julaftonskvällen började Gaya att hässja och bädda. Hennes temp började sjunka och höll så på hela natten. Tidigt på juldagsmorgonen ringde jag till Kumla djursjukhus för råd då hon började se trött ut och de tyckte att jag skulle avvakta några timmar och ringa tillbaka om det inte hade hänt något. Vid 8:30 ringde jag igen till Kumla och de tyckte att jag skulle åka in med henne. Tur att vår dotter Jasmine var hemma så hon kunde köra så Peter kunde vara hemma med de övriga hundarna.
De tog blodprov för att kolla kalknivån och ett ultraljud för att se att valparna mådde bra. Hon hade lågt kalkvärde så hon fick dropp sen var det bara att åka hem och vänta. Vi sextiden så ville hon bara ut så jag fick ta med handduk och ficklampa och det var tur för den första valpen kom ute, en liten tik. :) Sen trodde vi att nu skulle allt flyta på med efter ytterligare 4 timmar så hade inget hänt och Gaya började blir trött. Jag ringde då igen till Kumla och de sa att det var bara att komma. Jag märkte i bilen när vi nästan var framme att hon var på gång igen. Vi fick ett rum att ta in henne i och klockan 00:12 födde hon sin andra tikvalp.
Hon låg fortfarande lågt i kalk så hon fick mer dropp och när veterinären kom så tyckte han att hon var så trött att hon skulle snittas. Klockan 04:00 fick vi åka hem med en trött Gaya och 6 små valpar. Det blev 2 hanar och 4 tikar. <3. Alla fick dia lite innan vi åkte hem.













2 kommentarer:

  1. Åh se på dem vilka sötnosar!
    Hon har varit så duktig Gaya, verkligen en lite kämpe. Ge henne pussar från oss.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar hög med kärlek! Längtar tills jag får komma upp och gosa med dem alla.
    Pussa Gaya från mig!!

    SvaraRadera